Recherchetool für Materialien

Recherchetool für Materialien

Die Materialdatenbank beinhaltet Medien zu unseren Themenschwerpunkten Arbeitsbedingungen in der Textil- und Bekleidungsindustrie sowie Umweltauswirkungen von Bekleidung.  Zu den Medienarten zählen z.B. Studien, Leitfäden und Berichte aber auch Filme und Podcasts oder Webtools.

When people in the West throw their clothes away, their cast-offs often go on a journey east, across the oceans, to India’s industrial interior. From the Kutch District of western India to the northern city of Panipat, garment recyclers turn into yarn the huge bales of clothes that come from people and places distinctly strange. With little exposure to Western culture other than the Discovery Channel, the garment recyclers rely on their imagination and the rumours that travel with the cast-offs to create an an intriguing perspective on the West.

Herausgeber*in/Autor*in: aeon video; Produzent*in: Gigi Berardi; Regisseur*in: Meghna Gupta
Medienart: Film
Erscheinungsjahr: 2015

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Seit 2016 haben sich die Treffer zum Instagram-Hashtag #sustainablefashion verfünffacht. Mehr als die Hälfte der weltweiten Einkaufschefs in der Modebranche hält Nachhaltigkeit für eine der wichtigsten Geschäftsstrategien. Entsprechend wächst das Angebot nachhaltiger Kleidung jedes Jahr um das Fünffache. Dennoch ist der Anteil am Gesamtmarkt nach wie vor gering: Weniger als 1% der im ersten Halbjahr 2019 erschienenen Produkte waren bereits als „nachhaltig“ gekennzeichnet. Es fehlen internationale Standards für Nachhaltigkeit und klare Definitionen. Mal sind damit ökologische Standards gemeint, mal soziale Aspekte in der Herstellung. Also sowohl Schlagwörter wie Bio-Materialien, recycelte Stoffe, Transparenz der Lieferkette, Wasserverbrauch, Plastikeinsatz als auch gerechte Löhne für Fabrikarbeiter, Überstundenregeln, Arbeitssicherheit und Mitbestimmung. Karl-Hendrik Magnus, Partner bei McKinsey & Company und Experte für die Modebranche: „Es ist noch ein weiter Weg zu objektiven Standards, die international verbindlich sind. Erst dann wird noch mehr Tempo in die Entwicklung kommen.“

Das sind Ergebnisse der Studie „Fashion’s new must-have: sustainable sourcing at scale“, für die McKinsey 64 Chief Purchasing Officers (CPO) befragt hat, die insgesamt mehr als 100 Milliarden US-Dollar Beschaffungswert verantworten. Zusätzlich wurden in Straßeninterviews Konsumenten in vier europäischen Großstädten und Branchenexperten befragt sowie Daten von Online-Modehändlern durch den Research-Dienstleister Edited ausgewertet.

Herausgeber*in/Autor*in: McKinsey Apparel, Fashion & Luxury Group; Autor*in: Marie Seeger, Karl-Hendrik Magnus, Sara Kappelmark, Patricio Ibanez, Saskia Hedrich, Achim Berg
Medienart: Hintergrundinformation
Erscheinungsjahr: 2019

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Tomorrow’s successful apparel companies will be those that take the lead to enhance the apparel value chain on two fronts: nearshoring and automation. It cannot be just one of them and it must be done sustainably. […]

The aim of this white paper is to help mass-market apparel brands and retailers embark on this journey. It clarifies the future demand-led apparel sourcing and production models, their current economic viability, and the future outlook. To develop this white paper, we collaborated with the leading textile technology and textile manufacturing research institute, the Institut für Textiltechnik of the RWTH Aachen University, as well as our Digital Capability Center Aachen (DCC Aachen) on analyzing current and potential automation technologies. We also worked with the economic think tank McKinsey Global Institute (MGI) to better understand the future of factor costs. Additionally, we conducted interviews with a broad range of international experts and practitioners in apparel manufacturing and retailing as well as robotics and sustainability.

We also asked apparel sourcing executives and industry participants to comment on the industry disruptions of nearshoring, automation, and sustainability in a survey conducted in September 2018. Our white paper also provides guidance on where to start the journey based on transformation work we have conducted with international apparel manufacturers, brands, and retailers.

Herausgeber*in/Autor*in: McKinsey Apparel, Fashion & Luxury Group; Autor*in: Johanna Andersson, Achim Berg, Saskia Hedrich, Patricio Ibanez, Jonatan Janmark, Karl-Hendrik Magnus
Medienart: Hintergrundinformation
Erscheinungsjahr: 2018

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Ob Regenjacke, Pullover oder Matschhose: faire Kleidung und Schuhe zu finden, ist gar nicht so schwer. Man muss nur wissen, wie. Diese Einkaufshilfe ist als leicht verständliche Orientierung gedacht: für alle, die sich im fairen Einkauf üben wollen.

Herausgeber*in/Autor*in: FEMNET e.V. Bonn; Autor*in: Mara Mürlebach
Medienart: Hintergrundinformation
Erscheinungsjahr: 2020

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In recent years, Ethiopia has launched a bold economic and social experiment by inviting the global garment industry to set up shop in the East African country. Drawn by newly built industrial parks and a range of financial incentives, manufacturers from some of the world’s best-known brands – among them, H&M and PVH (Calvin Klein, Izod, Tommy Hilfiger) – employ tens of thousands of Ethiopian workers in a nascent sector the government predicts will one day have billions of dollars in sales.

This report provides a close look at the flagship Hawassa Industrial Park, a vast and still only partly filled facility which currently employs 25,000 workers about 140 miles south of the capital of Addis Ababa. It examines the working conditions, including the very low wages, points at shortcomings and workers’ rights violations and formulates recommendations to the Ethiopian government as well as international brands.

Herausgeber*in/Autor*in: NYU Stern Center for Business and Human Rights; Autor*in: Paul M. Barret; Dorothée Baumann-Pauly
Medienart: Hintergrundinformation
Erscheinungsjahr: 2019

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