Ethiopia’s Emerging Apparel Industry: Options for Better Business and Women’s Empowerment in a Frontier Market The apparel export industry in Ethiopia began modestly in the 2000s, but increased significantly by the mid-2010s and will continue to do so in the coming years, positioning Ethiopia to be an important supplier country in the globalized apparel industry. This paper provides an overview of the emergence and evolution of the apparel export sector in Ethiopia. It argues that the EPRDF government’s pro-active industrial policy played an important role in the development of the sector. While foreign firms are an important driver behind the growth of apparel exports, there are also locally owned firms exporting apparel, which makes Ethiopia distinct from most other Sub-Saharan African apparel exporter countries. Ethiopian-owned apparel firms exhibit diverse ownership patterns, including state-owned, party-owned, and private sector-owned firms. The first phase of industrial policy particularly focused on incentivizing local investment in apparel production for export while later phases of industrial policy shifted the focus to attracting foreign direct investment, in order to boost exports and generate employment more quickly as well as bring knowledge and global networks into the country. Despite the focus on exports, the EPRDF government simultaneously has pursued import-substitution policies in the textile and apparel sector, which has helped the development of locally owned apparel firms by subsidizing the cost of learning to export as well as building a national supply chain from cotton to textile to apparel. The challenges for the government’s industrial policy approach is to retain the focus on local firms given their important role in productive transformation and to ensure incentives and support for local firms to export, and through this to increase their capabilities and value added, despite the existence of a protected domestic market. Herausgeber*in/Autor*in: Roskilde Universitet, Center of African Economics; Autor*in: Cornelia Staritz, Lindsay Whitfield Medienart: Hintergrundinformation Erscheinungsjahr: 2017 Mehr Details
A New Textiles Economy: Redesigning fashion’s future The time has come to transition to a textile system that delivers better economic, societal, and environmental outcomes. The report A new textiles economy: Redesigning fashion’s future outlines a vision and sets out ambitions and actions – based on the principles of a circular economy – to design out negative impacts and capture a USD 500 billion economic opportunity by truly transforming the way clothes are designed, sold, and used. Beyond laudable ongoing efforts, a new system for the textiles economy is needed and this report proposes a vision aligned with circular economy principles. In such a model, clothes, fabric, and fibres re-enter the economy after use and never end up as waste. Achieving a new textiles economy will demand unprecedented levels of alignment. A system-level change approach is required and one which will capture the opportunities missed by the current linear textiles system. Herausgeber*in/Autor*in: Allen Mc Arthur Foundation Medienart: Hintergrundinformation Erscheinungsjahr: 2017 Mehr Details
Fast Fashion – Eine Bilanz in 3 Teilen Fast-Fashion-Marken reagieren ganz kurzfristig auf neue Trends, bringen fast wöchentlich neue Kollektionen auf den Markt und das zu absoluten Niedrigpreisen. Spätestens seit dem Einsturz des Rana-Plaza-Fabrikgebäudes in Bangladesch 2013 steht dieses Wirtschaftsmodell in der Kritik, weil es den Preis- und Zeitdruck in der Lieferkette weitergibt – bis zu den Arbeiter*innen, die die Mode unter menschenunwürdigen Bedingungen fertigen. Die CIR zieht in diesem Dossier nun eine ausführliche Bilanz über die ökologischen und sozialen Folgen der Fast-Fashion-Industrie und beleuchtet besonderes die Verantwortung der Marken. Teil 1 – Arbeitsbedingungen untersucht konkret in zehn Textilfabriken in Sri Lanka, unter welchen Bedingungen Fast Fashion für Primark und C&A produziert wird. Teil 2 – Einkaufspraktiken gibt Aufschluss darüber, wie die Fast-Fashion-Marken ihre Produkte beschaffen und mit ihrem Einkaufsverhalten für unwürdige Arbeitsbedingungen und Ressourcenverschwendung sorgen – und was sie ändern müssen, um ihrer Verantwortung gerecht zu werden. Teil 3 – Die Folgen in Zahlen bietet in vielen Infografiken eine Übersicht über das verheerende Ausmaß menschlicher und ökologischer Ressourcen, die die Fashion-Industrie jährlich verschlingt. Alle Grafiken der Studie sind unter der CC-BY-NC-SA 4.0 Lizenz frei verfügbar und können hier heruntergeladen werden: PDF (für Druck) | PNG (für web) Außerdem enthält das Dossier eine Reihe von Handlungsmöglichkeiten für Bürger*innen und Forderungen an die Fast-Fashion-Unternehmen. Herausgeber*in/Autor*in: Christliche Initiative Romero e.V. CIR; Autor*in: Teil 1: Rajitha Anuradha Somarathna, Lakmali Hemachandra; Teil 2 und 3: Sarah Maria Schmidt, Prof. Friederike von Wedel-Parlow mit Unterstützung durch Magdalena Schaffrin Medienart: Hintergrundinformation Erscheinungsjahr: 2019 Mehr Details
What next for Asian garment production after COVID-19? The perspectives of industry and stakeholders Garment manufacturers in Asia, the industry’s largest global hub for production, have been severely impacted by the COVID-19 pandemic. Many have been forced to shut down operations either temporarily or permanently, and this has left millions of garment workers, the majority of whom are women, unemployed, furloughed or facing reduced hours and income. Although longstanding to the sector, the pandemic gave acute exposure to the fragility and structural inequities of the garment supply chain, something that has led those in the industry to once again question its future viability. Already, debates are emerging about how production dynamics and practices will have to transform to survive in the post-pandemic era. To explore the nature of these changes and examine the implications for production systems and practices in Asia, the ILO conducted a qualitative study in July 2020 with a group of 16 industry experts. The results provide an early and tentative picture of industry sentiment on key questions related to the future of Asian garment production, including the role of technology, buyer-supplier relationships, and the impact on workers. Herausgeber*in/Autor*in: International Labour Organization (ILO); Autor*in: Sara Andersson, Laurel Anderson Hoffner Medienart: Hintergrundinformation Erscheinungsjahr: 2020 Mehr Details
Die Achtung von Menschenrechten entlang globaler Wertschöpfungsketten – Risiken und Chancen für Branchen der deutschen Wirtschaft Die Studie ermittelt, welche menschenrechtlichen Risiken entlang der Wertschöpfungskette von Branchen der deutschen Wirtschaft vorliegen können. Darauf basierend erfolgt eine kriteriengeleitete Eingrenzung auf elf Fokusbranchen. Für diese Branchen wird durch Desktop-Recherche und Interviews mit Branchenakteuren und -akteurinnen sowie weiteren Anspruchsgruppen erfasst und analysiert, welche Branchenaktivitäten zur Ausübung menschenrechtlicher Sorgfalt in den Fokusbranchen bereits umgesetzt werden. Ab S. 182: Branchenübersicht zu „Bekleidung und Leder“ Herausgeber*in/Autor*in: adelphi consult GmbH in Zusammenarbeit mit Ernst & Young GmbG; Autor*in: Weiss, Daniel; Bibiana Garcia, Pia van Ackern, Lukas Rüttinger, Patrick Albrecht, Marlene Dech und Jutta Knopf Medienart: Hintergrundinformation Erscheinungsjahr: 2019 Mehr Details