Recherchetool für Materialien

Recherchetool für Materialien

Die Materialdatenbank beinhaltet Medien zu unseren Themenschwerpunkten Arbeitsbedingungen in der Textil- und Bekleidungsindustrie sowie Umweltauswirkungen von Bekleidung.  Zu den Medienarten zählen z.B. Studien, Leitfäden und Berichte aber auch Filme und Podcasts oder Webtools.

Fashion Revolution conducted the first consumer survey in 2018 among people aged 16-75 in the five largest European markets – Germany, France, Italy, Spain and the UK. In August 2020, a follow-up survey was carried out in the same countries to learn about their shopping behaviour in the last twelve months and current views on some of fashion’s most pressing social and environmental issues.

The research aimed to discover what information consumers would like fashion brands to share when it comes to social and environmental impacts and to better understand what roles consumers think that governments and laws should play in ensuring clothing is sustainably produced.

This survey is part of Trade Fair, Live Fair,’ a 3-year project funded by the European Commission that brings together 35 partners from the Fair Trade community across the EU to raise public awareness and contribute to achieving Goal 12.8 of the UN’s Sustainable Development framework: “ to ensure that, by 2030, people everywhere have the relevant information and awareness for sustainable development and lifestyles in harmony with nature”.

Herausgeber*in/Autor*in: Fashion Revolution; Autor*in: Luka Resanović, Ana Vragolović
Medienart: Hintergrundinformation
Erscheinungsjahr: 2020

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The fashion industry pollutes the planet and the communities that form the backbone of its supply chains with more climate pollution than aviation. Yet it needs increasingly value-driven customers if brands are to return from the brink of disaster wrought by the COVID-19 pandemic. This report outlines 5 steps fashion brands must take to drawdown their emissions rapidly, including setting ambitious climate commitments with full transparency, centering renewable energy in supply chain decisions with specific commitments to phase out coal, advocating for renewable energy policies in supply chain countries, sourcing lower carbon and longer lasting materials, and reducing the climate impacts of shipping.

Herausgeber*in/Autor*in: Stand.earth; Autor*in: Gary Cook and Maya Rommwatt
Medienart: Hintergrundinformation
Erscheinungsjahr: 2020

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The annual report 2016 of the Federal Environment Agency (Umweltbundesamt) focuses on three topics: Fashion and textiles, environmental costs of products and sustainable consumption.

Fashion and textiles – The prize of beauty: Every year, there are up to twelve new collections in the clothing stores on Germany's high streets. But this fast fashion is having a huge impact on the environment and on the people who live in manufacturing countries.

Environmental costs of products – Money and the environment: A flight to Barcelona for EUR 20, a kilogram of pork for EUR 3 - we're still miles away from full ecological prices. This might cost us dearly in the future. What should the state do?

Sustainable consumption: The dominant lifestyle choices and consumption patterns of people in industrialised countries are increasingly testing the resilience of the global environment.

Herausgeber*in/Autor*in: Umweltbundesamt; Autor*in: Martin Ittershagen, Felix Poetschke
Medienart: Hintergrundinformation
Erscheinungsjahr: 2016

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Immer mehr Konsumierende achten beim Einkauf von Textilien auf Nachhaltigkeit. Die Kleidung soll ökologisch korrekt und fair hergestellt sein. Doch woran erkennt man eigentlich entsprechende Textilien? Der Flyer bietet eine Übersicht mit den wichtigsten Textilsiegeln und deren Kriterien. Darüber hinaus enthält er eine Einschätzung zu deren Glaubwürdigkeit und Wirksamkeit.

Herausgeber*in/Autor*in: Public Eye
Medienart: Hintergrundinformation
Erscheinungsjahr: 2020

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Der Flyer gibt einen Überblick über die Problematiken der Textilproduktion und beantwortet Fragen wie: Wieviel Kleidung wird jährlich weggeworfen? Unter welchen Bedingungen arbeiten die Näherinnen? Was ist ein Existenzlohn?


Auf der Rückseite finden Sie zehn Lösungsansätze, wie jede und jeder einen Beitrag zu fairer Mode leisten kann. Der Flyer lässt sich wie ein T-Shirt auffalten und eignet sich für Schulklassen sowie als Informations- und Sensibilisierungsmaterial.

Herausgeber*in/Autor*in: Public Eye
Medienart: Hintergrundinformation
Erscheinungsjahr: 2020

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Für methodische Bildungsmaterialien zum Globalen Lernen empfehlen wir das Portal Globales Lernen.

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