Greenwash Danger Zone – 10 years after Rana Plaza fashion labels conceal a broken system More and more consumers are aware of the high environmental and social toll of fashion and prefer to make a responsible choice. But if they are trying to work out the sustainability of jeans, t-shirts or sneakers, they will be faced with a jungle of labels, tags, pictograms, acronyms and claims, most ofthem coming in green. Sustainability sells – even fast fashion is coloured in green now – the magic of marketing makes it possible. To reveal what lies beneath the green sheen, this report checks out some of these self-assessed marketing labels. What is the basis of the claims that are made, how reliable are they and what do they actually cover? Can consumers take these labels at face value, and are they independently verified? Herausgeber*in/Autor*in: Greenpeace Germany e.V. ; Autor*innen: Madeleine Cobbing, Viola Wohlgemuth, Yannick Vicaire Medienart: Hintergrundinformation Erscheinungsjahr: 2023 Mehr Details
Broschüre: Fairsenkt! Nachhaltiger Einkauf bei Berliner Sportvereinen In Berlin gibt es 2.334 Sportvereine. Ob sie Fußball, Basketball oder Tennis spielen – sie alle verbinden die Trikots, die sie tragen, und die Sportgeräte, wie Bälle oder Matten, die sie nutzen. Viele bieten darüber hinaus Merchandise-Artikel an. Aber wird bei der Anschaffung dieser Produkte auf deren Herstellungsbedingungen geachtet? Inwiefern fließen die durch das Produkt verursachten Auswirkungen auf Mensch und Umwelt in die Kaufentscheidung ein? Und was passiert mit den Artikeln, wenn sie nicht mehr dem aktuellen Design entsprechen? Herausgeber*in/Autor*in: FEMNET, Aktionsbündnis Fairer Handel Berlin, cum ratione; Autor*innen: Marijke Mulder Medienart: Hintergrundinformation Erscheinungsjahr: 2023 Mehr Details
Poster: Textilsiegel Poster zum Thema “Textilsiegel“ aus unserer Posterreihe. Das Poster bündelt die wichtigsten Fakten und Informationen zum Thema Textilsiegel in der Textil- und Bekleidungsindustrie. Darüber hinaus werden Handlungsmöglichkeiten aufgezeigt, wie jede*r Einzelne gegen die Missstände vorgehen kann. Die Quellen des Posters werden unter "Mehr Details" aufgeführt. Herausgeber*in/Autor*in: FEMNET; Autor*in: Svenja Hoffritz Medienart: Ausstellung Erscheinungsjahr: 2023 Mehr Details
Citizen Insights: Clothing Longevity and Circular Business Models receptivity in the UK The insights outlined in this report are based upon two large scale pieces of online consumer research commissioned by WRAP in the autumn of 2021. Clothing Longevity: The objective of this work was to estimate clothing longevity for a wide range of clothing items and understand how these estimates are influenced by key factors like demographics, acquisition route and in-use behaviours. Circular Business Models (CBMs): The objective for this work was to understand current citizen behaviours and receptivity to CBMs for clothing. Herausgeber*in/Autor*in: WRAP; Autor*innen: Rachel Gray, Cristina Sabaiduc, Catherine Salvidge, Aggelina Doriza, Phil Downing Medienart: Hintergrundinformation Erscheinungsjahr: 2022 Mehr Details
License to Greenwash – How Certification Schemes and Voluntary Initiatives are Fuelling Fossil Fashion The fashion sector is awash with certification schemes, sustainability labels and multi-stakeholder initiatives all seeking to steer the industry onto a greener course. As public and political awareness of the high environmental and social toll of the fashion industry has climbed the agenda, and scrutiny on brands has intensified, so has the visibility of certification schemes and voluntary initiatives pitched as holding the solutions. Herausgeber*in/Autor*in: Changing Markets Foundation Medienart: Hintergrundinformation Erscheinungsjahr: 2023 Mehr Details