Recherchetool für Materialien

Recherchetool für Materialien

Die Materialdatenbank beinhaltet Medien zu unseren Themenschwerpunkten Arbeitsbedingungen in der Textil- und Bekleidungsindustrie sowie Umweltauswirkungen von Bekleidung.  Zu den Medienarten zählen z.B. Studien, Leitfäden und Berichte aber auch Filme und Podcasts oder Webtools.

 

Wie sollten wir uns auf einem sterbenden Planeten kleiden? Die Erde ist in einer Klimanotlage, aber das Modesystem gießt einfach weiter Öl ins Feuer. Die Textil-, Bekleidungs, Lederwaren- und Schuhfertigung gehören zu den umweltschädlichsten und ungerechtesten Industriebranchen, die auf der weit verbreiteten Ausbeutung billiger Arbeitskräfte und der Ressourcen des Planeten beruhen. Trotz dieser verheerenden Bilanz sind mehr, schneller und billiger weiterhin die treibenden Kräfte in den Geschäftsmodellen der Modebranche. 

Herausgeber*in/Autor*in: Public Eye; Autor*innen: David Hachfeld, Elisabeth Schenk
Medienart: Hintergrundinformation
Erscheinungsjahr: 2024

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Fashion designer Amy Powney is at the peak of her career, but she’s troubled by her industry’s environmental impact. Fashion Reimagined follows her transformative global journey to create a collection that’s sustainable on every level. 

Herausgeber*in/Autor*in: DUCK Productions, Sustainable Films unterstützt von Together Films; Autorin: Becky Hutner
Medienart: Film
Erscheinungsjahr: 2022

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This report examines the growing reliance of international fashion brands on synthetic fibres, a major driver of microplastic pollution, and their lack of support for meaningful legislation. Despite increasing evidence of the environmental and health risks, the industry uses distraction and delay tactics to protect its fast fashion business model. The report evaluates 50 major fashion brands on their use of synthetic fibres and their strategies to address microplastic pollution. Synthetic fibres, particularly polyester, now account for over two-thirds of textile production and contribute significantly to plastic pollution, leading to serious environmental and health issues. Despite these negative impacts, most brands continue to use synthetic materials and resist substantial change. 

Herausgeber*in/Autor*in: Changing Markets; Autor*innen: Urska Trunk Nusa Urbancic Amy Nguyen
Medienart: Hintergrundinformation
Erscheinungsjahr: 2024

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In recent years, fast fashion brands like Zara have promised to produce and sell clothes in a more sustainable way for both the planet and the people who make their clothes. But this reporting found that those promises are at risk, due to some of Zara's — and its parent company Inditex's — business tactics. 

Herausgeber*in/Autor*in: Context/ Thomson Reuters Foundation
Medienart: Film
Erscheinungsjahr: 2024

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This second chapter of the two-part series ‘A Zero Waste Vision for Textiles’ sketches out what a truly circular and toxic-free system for textiles looks like. The report investigates the current barriers to circularity, identifies solutions, and makes recommendations for policy measures in the EU. 

Herausgeber*in/Autor*in: zerowasteeurope.eu; Autor*innen: Theresa Mörsen, Lauriane Veillard, Dorota Napiersk
Medienart: Hintergrundinformation
Erscheinungsjahr: 2024

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Für methodische Bildungsmaterialien zum Globalen Lernen empfehlen wir das Portal Globales Lernen.

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